POKAZ KOLEJOWEJ MAKIETY MODUŁOWEJ W SKALI 1:120 W CZELADZI.

W dniach 21-22 października 2017 roku w Czeladzi miał miejsce pokaz modułowej
makiety kolejowej, połączony z wystawą dla publiczności (wstęp był wolny). Była to
pierwsza edycja w tym mieście zorganizowana przez modelarzy ze Śląskiej Grupy TT w
wielkości TT – skala 1:120 oraz Miasto Czeladź i Szkołę Podstawową Nr 1 w Czeladzi.

Foto by kolejka

|

Na pokazie przedstawiono czasy współczesne czyli: V i VI epokę (od 1989 roku).
Przedstawione miejsce: Czechy/Polska – Niemcy.
Wszystkie zaprezentowane linie kolejowe na modułach były pod umownym „drutem”, czyli
pod siecią trakcyjną której fizycznie nie było, dzięki takiemu założeniu po makiecie mogły
kursować lokomotywy elektryczne.
Część makiety stanowiąca odnogę od Pętli do Joasina prezentowała umowne
terytorium Niemiec, natomiast Pętla Niedźwiedziniec to umowne terytorium Czech. Na
makiecie kursowały pociągi lokalne i międzynarodowe. Na odcinku Zwłoczyn Zdrój Garaże
(kopalnia węgla kamiennego) do Joasina (elektrociepłownia) występował wzmożony ruch
pociągów towarowych ze składami wypełnionymi węglem. Przed stacją Balin znajdowały się
„Szkody Górnicze” gdzie była w pobliżu rafineria, stamtąd składy cystern wywoziły produkty
naftowe i gazowe do stacji Pętla Niedźwiedziniec gdzie znajdowała się Czeska baza Paliw
i gazu. Kursowały pociągi zdawcze pomiędzy stacjami Joasin-Grabie (część niemiecka)
i TC2-Kobier (część polska). Odbyły się zamknięcia toru z wyjazdem pociągu technicznego.
Kursował również rozkładowy pociąg Retro.

Foto by kolejka

|

Przyjazd uczestników rozpoczął się w piątek od godz. 14.00. Około godziny 20.00
większość uczestników była już na miejscu. Do godziny 2.00 w nocy następnego dnia
zakończono łączenie całego układu. W sobotę do godziny 11.00 układ został sprawdzony:
elektrycznie (zasilanie torów), oraz pod względem sterowania cyfrowego DCC, podłączono
telefony dla obsługi stacji. Równolegle odbywały się przygotowania do obsługi taborowej:
programowano lokomotywy, rozdzielano wagony, przydzielano karty przewozowe.
Dostarczono na stacje rozkłady jazdy. Zamontowano zegar modelarski (SGTT Timer).
Łączna ilość uczestników to około 20 osób, 60 modułów składających się z 110 segmentów
dających długość około 75 metrów szlaku kolejowego w sali o wymiarach 18 x 10m. W skład
układu weszły następujące części: stacje Grabie Stare wraz z posterunkiem Młyny, Kobier,
Januszów, Joasin Wielki (wraz ze szlakiem „rury” pracującym jako ładownia
elektrociepłowni, stacje techniczne Tc2 wraz z Pętlą i Pętla Niedźwiedziniec, oraz przystanki
osobowe: Balin pracujący jako stacja, Zwłoczyn Zdrój który również pracował jak stacja,
Kościelnik, posterunek odgałęźny Klamki, a także bocznica Magazyny pracująca jako
bocznica Balina.

Foto by kolejka

|

O godzinie 11.00 w sobotę rozpoczęliśmy pierwsze jazdy rozkładowe, który były
kontynuowane w niedzielę. W ciągu modelarskiej doby uruchamiano około 100 pociągów,
obsługę trakcyjną stanowiły 32 lokomotywy (w tym 5 manewrowych i 4 rezerwowe), w
użyciu było 12 składów osobowych i 11 towarowych. Wykonano ok 1.5 doby rozkładowej,
przy ustawieniu czasu 1:3 daje to łączny czas jazd rozkładowych ok. 10 godzin zegarowych.
Realizowano przewozy pasażerskie i towarowe, zarówno krajowe jak i międzynarodowe.
Przed imprezą wykonano listy przewozowe, które służą do prowadzenia ruchu towarowego –
wagony mają określone relacje przejazdu, oraz opisany jest jaki posiadają ładunek. W
układzie poruszały się pociągi osobowe, pośpieszne, ekspresowe, pociągi zbiorcze, zdawcze
i zwarte. Na stacji granicznej Polska/Niemcy TC2 dokonywano zmiany niektórych
lokomotyw na odpowiednie do danego kraju. Każda z lokomotyw była sterowana drogą
cyfrową i posiadała przypisany adres wraz z przypisanym manipulatorem (Fredi), dzięki temu
po torach mogło się poruszać tak wiele lokomotyw, każdy z maszynistów mógł tylko
sterować przypisaną lokomotywą. Na pokazie prowadzenie ruchu odbywało się w oparciu o
rozkład jazdy i zasady prowadzenia ruchu kolejowego, uwzględniając ich charakter
międzynarodowy tak jak to miało miejsce na prawdziwej kolei. Podczas tych 2 dni można
było odwiedzić pokaz i spotkać się na dworcu w Czeladzi (prawdziwy dworzec kolejowy
nigdy w tym mieście nie powstał, a skoro w szkole odjeżdżały pociągi to stał się on dworcem
na 2 dni).
Dodatkowo w pokazie uczestniczyli – „Bezpieczny Przejazd” – kampania społeczna,
oraz firma A&S PROJEKT dające drobne upominki dla dzieci. Od kampanii dzieci
otrzymywały książeczkę uczącą o prawidłowym zachowaniu się na przejeździe kolejowym,
oraz elementy odblaskowe, natomiast A&S wypaliła z kartonu zestawy z lokomotywą i 2
wagonikami.

Zachęcamy do dołączenia się innych modelarzy kolejowych indywidualnych lub
klubów realizujących swoją pasję nie tylko w wielkości TT.

|

Autor: Adrian Pander

|
|
|

Więcej zdjęć na stronie naszego klubowego kolegi o nicku „kolejka”:

http://transportwtychach.tw53.webd.pl/fotogaleria/fotoraporty/czeladz2017/index.html

artykuł http://transportwtychach.tw53.webd.pl/fotogaleria/fotoraporty/czeladz2017/czeladz2017.html

oraz film: http://transportwtychach.tw53.webd.pl/czeladz2017_filmy.html

Post Author: A.+B.